Passa al contingut principal

Matar a un ruiseñor

Lo sucedido en Boecillo (Valladolid) destapa la cara amarga de la vida. Tres muchachos con discapacidad física y psíquica han muerto a manos de la cuidadora y ahora, presunta culpable, en el centro que gestiona la ONG "Mensajeros de la paz". Hasta aquí, la noticia.

Una sociedad se debería medir en como cuida a los más necesitados. Uno de los aspectos positivos del ya finiquitado gobierno prometía ser la Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. Esta ley no ha salido adelante debido a multitud de factores. Su aplicación no se ha llevado a acabo debido entre otras razones a la crisis que desde el 2008 afecta a todos los países de la Europa Occidental.


En este contexto hay que recordar que existen dos grandes sistemas de protección social: el escandinavo y el latino. El primero, son las instituciones públicas quienes garantizan todos los servicios y medios para cuidar a aquellas personas que por su situación de dependencia así lo necesiten. Mientras que en los países como España, son las familias quienes se encargan de su cuidado. No es fácil gestionar la vida familiar con el cuidado intensivo de personas con graves minusvalías. Sólo aquellas familias que tienen medios se pueden permitir tener en residencias especializadas a sus familiares que padecen estas minusvalías.

Para estos tres muchachos, desgraciadamente, la vida no les ha sido muy amables con ellos. Si existe Dios, lo sucedido clama al cielo. Unas vidas truncadas desde la raíz. Hay quien santifica la vida, y está en su derecho, pero la vida como la entendemos, no puede ser la puramente vegetativa. Si sabemos mucho antes del nacimiento qu esa vida estará atada a lo vegetativo ¿puden elegir -quien quiera- no seguir con la concepción? La Iglesia católica nos dice que es simplemente pecado. ¿El alma de esos ruiseñores está también discapacitada o no le afecta para nada lo que les sucede desde el momento del nacimiento? Creo que son preguntas retóricas.

¿La justicia determinará lo sucedido y las responsabilidades que conlleve. Una sociedad más justa debería ocuparse de aquellas personas más vulnerables, que por sus circunstancias no pueden valerse por sí mismas y el apoyo social y económico del Estado, pero en una sociedad donde lo que cuenta es la productividad y la eficiencia ¿qué valor tienen esas personas? La respuesta es nada. Precisamente, por eso deberíamos pensar no en términos económicos y si en cambio en valores sociales, por ejemplo, la solidaridad.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La culpa la tindrà el bocata que vas llançar a Collserola!

  En una entrada anterior, parlava de posar el focus de la sospita a l'IRTA. L'escorcoll de la GC i Mossos va ser una exhibició de imprudència per aplacar els conspiranoics de torn. Ara, resulta que l'IRTA no te cap responsabilitat per el brot de la PPA.  Sembla que l'última paraula la tindrà un laboratori a Madrid, sembla que els d'ací no estan preparats. Inclús, en l'ordre científic, el centralisme és d'obligat compliment. Encara no tenim competències en aquestes matèries de sanitat animal? Segur que el Jutjat de Cerdanyola ja ha estudiat el cas, en els seus experts -perits en salut animal, espero-. No he vista massa disculpes per part de la Generalitat i el seu encarregat Cristina Massot i el Conseller Ordeig. Esperant el que diguin els savis de Madrid, nosaltres estarem a l'espera de noticies. 

Però, quin dimonis era en Carles Vilarrubí?

  M'assabento de la mort de Carles Vilarrubí. Confesso que no sabia que existia! I pel que sembla era una peça clau a Catalunya. Com és que no tinc cap coneixement del personatge? Catalunya és un país molt petit, soc jo l’únic que el desconeixia? Cert, CiU no en va interessar mai com a partit polític. Reconec la importància de Pujol a la política catalana durant el segle XX, una importància acord amb el pes específic dins del context català i espanyol. El seu peix al cova, s’ha fet proverbial, però a l’hora també era el sostre de vidre de la política catalana. Vist en perspectiva, potser era l'únic que es podia fer, però si va ser així, els resultats a llarg termini van ser molt magres. Tothom que la conegut explica meravelles d’ell. No seré jo qui digui res del personatge, potser li agradava tenir perfil baix, i de fet això és un tret molt singular i molt poc freqüent.

El Primer de Maig

  Avui és commemora una festa que a Barcelona va començar el 1890. En aquelles dates, dos fets havien esperonaven a la classe treballadores, la primera eren els fets de Chicago al 1886 i les reivindicacions de la II Internacional per la reducció de jornada a vuit hores*. Dos corrents s'ha agrupaven al entorn de la classe treballadora, els anarquistes i socialistes. La falta de concreció per la reducció de la jornada va fer que l'anarquisme passes a l'acció directa. La corrent socialista volia que el parlament espanyol aprovés lleis per reduir la jornada. La vaga de la Canadenca del 1919 va fer que possible la reducció de vuit hores.  Durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1929) van quedar reduïdes a les seves seus. Amb la República (1931-1939) van tornar les manifestacions al carrer. Al 1931 va haver enfrontaments entre anarquistes i comunistes que es va saldar amb un mort d'un policia. "La festa  del Primer de Maig va ser designada festa de treball". Du...