Passa al contingut principal

La nueva educación

Hoy a las 17h hay convocada una manifestación del sector educativo. Los motivos, desgraciadamente, son variados. La convocatoria es: “NI LOMCE, NI LEC, NI RETALLADES. Cap tancament a la pública. Substitucions des del primer dia al 100%.”

Dentro de la “nueva” política educativa, aparece en Cataluña, un diseño en el que los Centros educativos, sean copias de las empresas. Y para ello, nada mejor que el “Decret de plantilles”: DECRET 39/2014, de 25 de març, pel qual es regulen els procediments per definir el perfil i la provisió dels llocs de treball docents.

A pesar de la retórica, ERC también es cómplice de este nuevo engendro educativo, lo único claro, es el intento de la Administración catalana de equiparar los Centros educativos a plantas industriales. El lenguaje de las escuelas de negocios se deja ver en la nueva nomenclatura al uso:

 projecte educatiu i el projecte de dirección,  llocs de treball del centre i les modificacions successives, La direcció del centre públic intervé en la definició dels requisits específics exigits per ocupar determinats llocs de treball de la plantilla docent del centre; requisits addicionals o perfil propi d’experiència docent;  reservats als membres de l’equip directiu; formula les propostes de nomenament dels aspirants seleccionats en aquest darrer cas, així com les propostes de destinacions provisionals; llocs de treball ordinaris, específics i de responsabilitat especial; Condicions de flexibilitat dels llocs de treball docents; context d’organització flexible;  la polivalència del professorat; desplaçaments dels llocs de treball ocupats amb caràcter definitiu per supressió o modificació del lloc de treball; Idoneïtat de les persones seleccionades i proposta d’adscripció; entrevista personalment les persones candidates, (...)”.

El nuevo Decret que modifica profundamente las condiciones de trabajo del sector educativo, tiene todas las trazas de ser inconstitucional, porque altera el estatuto de la función pública. Seguramente, los sindicatos recurrirán por la vía judicial para parar semejante dislate jurídico.

¿Qué esconde el Decret? La respuesta es sencilla. Adiós a la democracia asamblearia de los centros educativos. Adiós al claustro de profesores. Adiós a la elección por parte del claustro del director. Se trata de quitar todos los medios para que el claustro del profesorado sea una pieza simbólica y decorativa. El Decret refuerza al director. El modelo del Departament es la configuración y extensión del “Director-jefe de personal” del centro, que tendrá la función de ser los ojos y las brazos de la Administración. Se busca un perfil acrítico con el Departament y crítico con los profesores que no comulguen con las ruedas de molino de esta “nueva  contrarreforma” educativa.

En la actualidad, la bajas del profesorado, requieren un mínimo de 15 días para que sean cubiertas. Eso significa que si el profesor está de baja 10 días, el Departament, tranquilamente, no envía a nadie. El nuevo Decret lo que quiere es “productividad”, y eso en el sector de la enseñanza se traduce en aprobados. Los nuevos tiempos exigen que todos los alumnos aprueben. Si eso no es el caso, el responsable es el profesor y por extensión el centro y el Director.

El Departament quiere resultados, como lo querían las empresas que maquillaban sus cuentas con “ingeniería financiera” y ya hemos visto su resultado. Pero el Departament le importa un pimiento los alumnos. Un ejemplo, si tenemos 60 alumnos, “los números del Departament” exigen la existencia de dos grupos. Si el centro establece un nuevo grupo para tratar la diversidad, el Departament, le va echar en cara que “despilfarre” recursos del centro y por extensión del Departament.


Queremos ser como Finlandia, Corea y lo que diga la OCDE y su informe PISA. En el fondo de este problema se esconde una devaluación de lo que se está convirtiendo nuestras sociedades, unas sociedades amenazadas continuamente, por la política que sólo sirve a unos amos. Los nuevos amos exigen obediencia absoluta. “Barcelona World”, por ejemplo, está a un paso de convertirse en realidad. El problema de la fiscalidad del 55% al 10% parece que solucionado. La política al servicio de la economía, y es en este contexto donde la educación tiene que rendir créditos. ¿Qué necesita “Barcelona World”? Casi de todo, pero especialmente, trabajadores del sector hotelero, jardinería, mantenimiento, etc.. Así que la educación no requiere ser muy exigente.  Cierto, con el paro que existe, cualquiera dice que no al Casino. “El primer complejo que se levantará será una sexta parte del total e implicará una inversión de unos 1.000 millones de dólares (unos 750 millones de euros) y supondrá la creación de 5.000 puestos de trabajo directos.” (El País, 2-feb-2014).

No podemos ser Finlandia porque allí el tiempo es un asco. Mientras que España-Cataluña gozamos de un tiempo excelente. La educación debe estar al servicio de los nuevos managers-políticos que exigen menos Platón y más obediencia.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Una finestra al passat

1959  Una descripció de l'Espanya de 1954, feta per Simone de Beauvoir*: "(...). Encontré pocos cambios, salvo en Tossa, que se había vuelto un sitio feo y turístico.  La miseria había aumentado todavía más; en algunos lugares de Barcelona y en casi toda Tarragona, las calles eran albañales donde pululaban niños hambrientos, mendigos, inválidos y prostitutas desmirriadas. Se veía que Franco cuidaba la capital: había arrasado los barrios miserables que yo había visto en 1945; pero ¿en dónde había ubicado a sus habitantes? Los edificios que se habían construido en esos parajes alojaban a funcionarios de situación holgada". (pág.305)

Illa està pensant en canviar els mobles de la Generalitat

  La primera constatació és que l'abstencionisme ha guanyat, amb un 42%. Aquesta bossa de electors és molt difícil de determinar cap a quin cantó aniria si hagués votat. Per la seva dimensió, molts joves no han votat i molts que votaven independentista han preferit quedar-se a casa per veure com el PSC guanyava amb comoditat. La segona obvietat, el PSC i el seu lema de "passar pàgina" ha estat la opció més votada. Pedro Sánchez te instint polític i ha tornat a fer el miracle a Catalunya. La tercera, l'independentisme ha caigut de la Generalitat. ERC no ha sapigut capitalitzar res de la seva gestió, perquè les seves polítiques son massa erràtiques: sigui el conflicte amb la pagesia o la mala gestió de la sequera.  Quarta, Junts i Puigdemont s'han quedat com a segona força al Parlament, però no pot governar i això vol dir que Puigdemont haurà cremat tot el seu potencial polític. Junts és corresponsable del enfonsament del independentisme. La seva sortida de la Gener

La culpa és teva !

  Hi ha jutges patriotes  aquest es diu Joaquín Aguirre, titular del jutjat d'instrucció número 1 de Barcelona. Per ell, la culpa de tot és de la noia que va anar a una manifestació, que va posar el seu ull davant del escopeter dels Mossos d’Esquadra, i els pobres Mossos van actuar en legitima defensa. Ací el jutge fa apologia de la policia –qualsevol-. No deixa de ser inquietant que el Mossos d’Esquadra i els seu comandaments i responsables polítics juguin sempre a una asimetria molt variable. Aquest jutge es permet fer comentaris gens jurídics però si molt polítics quan diu a la seva resolució: “Si aquests fets haguessin passat al País Basc abans de la treva amb ETA haurien estat qualificats d'actes terroristes”, diu. Ara, manifestar-se (en contra) de l’Autoritat sempre és delictiu. Sembla enyorar aquest jutge els bons temps d’ETA. Tenir 19 anys i perdre un ull (2021) i encara ets tu qui té la culpa és massa gros. El Mossos d’Esquadra, com tot policia, tendeix a la violència.