Passa al contingut principal

Capital humà dins de la desigualtat generalitzada

 



Meritocràcia ja no és el que era !



Com la política catalana està sota mínims, amb desallotjaments molt cridaners, a l'antiga Massana, on es veu que era el paradís alternatiu per qualsevol activitat "cultural". Ara l'espai del Ajuntament, i per extensió de la ciutadania, "és una "peça clau" per al projecte de transformació del Raval que té previst l'Ajuntament." (Ara.cat, 29/1/25). Volia parlar sobre la desigualtat i el capital humà. El llibre de Thomas Piketty: L'economia de les desigualtats*, parla de les controvèrsies entre una mirada neoliberal i un altra més propia del estat del benestar. Segons la visió neoliberal, cal que sigui el mercat qui determini les assignacions de recursos allà on sigui més eficient. James Coleman, afirmava que no calia "despesa pública per l'educació en entorns desafavorits", perquè segons ell,  les desigualtats cal situar-les dins de les famílies i del medi social (classe social).


Avui, l'educació a casa nostre, és un autèntic galimaties de contradiccions. Des de la meva experiència en el sector, he vist canvis de tota mena, legislatius, de Consellers d'Educació, de introducció de terminologia extreta d'empresa, introducció de les TIC i una cataracta de lletra petita cada curs. L'assaig i error ha estat el modus operandi del Departament d'Educació. He vist com els instituts han anat fragmentar-se en petites unitats. Hi havia una obsessió per aprimar els instituts de moltes línies. La descentralització semblava en un primer moment una idea genial. Introduir l'ordinador sembla que tots els alumnes serien Ensteins, i mentre tot això passava, l'Informe Pisa deixa constància de les mancances del sistema. Nous batxillerats a la carta, sense cap mena de reflexió sobre quina mena adolescents estàvem formant. L'educació és el principal capital humà. Una dada sorprenent ha estat que el marc meritocràtic ha deixat de funcionar. L'ascensor social sembla que s'ha parat. I mentre, els nostres polítics van d'un extrem al altre sense cap mena de projecte de futur. Cada anys el Departament s'inventa una nova disciplina acadèmica perquè resulta que fa furor a la nostre societat, per exemple, impartir classes de "emprenedor", fet per funcionaris o aspirants a ser-ho ! 


Els nivells educatiu baixen, perquè el sistema rebaixa les exigències. Llegia la notícia que pots aprovar el batxillerat amb matèries suspeses! Al nostre centre també ho fèiem, amb cert requisits, però ho fèiem. La Universitat desprès és queixa del baix nivell dels estudiants. Un del efectes perversos del model de centre petit, és que al final, es converteixen en guetos. I aquest és una explicació per explicar la davallada del nivell, no és l'única explicació, és clar. Sobre aquesta qüestió fonamental Pikkety diu: "És possible que les oportunitats de l'èxit escolar depenguin de la qualitat" dels companys de classe més que no pas de la del seu ensenyament, sobretot en els nivells de primària i secundària: enviar a un professor a una barriada difícil té menys oportunitats de millorar sensiblement l'èxit escolar, mentre que enviar estudiants d'una barriada difícil a un institut del centre és molt possible que augmenti considerablement la seva probabilitat d'èxit. Aquesta intuïció va quedar confirmada per les riques dades intergeneracionals del PSID (Panel Study of Income Dynamics) americà, que mostren que, per a un nivell determinat d'educació i de renda dels pares, les oportunitats de mobilitat social dels fills podien variar de simple a doble segons els ingressos mitjans del barri on viuen els pares." (pàg.123-124)


L'efecte de dispersió que va engegar el Departament, al llarg del últims vint anys, dona la raó a aquells que van veure com una mala idea la dispersió del alumnat i la creació de guetos els barris. Les retallades van ajudar a fer impossible el model anterior, perquè implicava que els alumnes tenien que agafar el bus per anar els centres de referència on esbarrejaven tota classe d'alumnes de diferents classes socials. És evident que el model actual, seguirà malgrat el resultats, el Departament no vol problemes amb les famílies. El problema gros és que fer amb aquells alumnes que no son capaços de treuen l'ESO. Això demostra que l'educació necessita de les famílies i avui, sembla que masses famílies han externalitzat qui a d'educar els fills, i  no son els mestres ni els professors. Concloent, tenim mala peça al taler.


* Thomas Piketty. L'economia de les desigualtats. Trad. Maria Llopis Freixas i Núria Parés Sellarès. Llibres a l'Abast  427. Edicions 62. Barcelona,  2014. 

https://www.ara.cat/societat/educacio/alumnes-aproven-batxillerat-materies-pendents-dupliquen-quatre-anys_1_5256539.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Una finestra al passat

1959  Una descripció de l'Espanya de 1954, feta per Simone de Beauvoir*: "(...). Encontré pocos cambios, salvo en Tossa, que se había vuelto un sitio feo y turístico.  La miseria había aumentado todavía más; en algunos lugares de Barcelona y en casi toda Tarragona, las calles eran albañales donde pululaban niños hambrientos, mendigos, inválidos y prostitutas desmirriadas. Se veía que Franco cuidaba la capital: había arrasado los barrios miserables que yo había visto en 1945; pero ¿en dónde había ubicado a sus habitantes? Los edificios que se habían construido en esos parajes alojaban a funcionarios de situación holgada". (pág.305)

Les imprudències dels Edwards John Smith de torn!

  Una imatge impactant sobre els efectes del temporal a les balears (DANA). El que sobta d'aquesta imatge és que malgrat els avisos del temporal a la mar, aquest vaixells esportius, no van anar a ports segurs per minimitzar les conseqüències. Aquests velers porten tota mena de instruments per detectar els temporals, no calia estar pendent dels homes del temps a les TV, però per imprudència o fatxenderia no han fet cas de les alertes. Potser s'ho poden permetre i no els importa les reparacions, però diu poc del seu seny.

La culpa és teva !

  Hi ha jutges patriotes  aquest es diu Joaquín Aguirre, titular del jutjat d'instrucció número 1 de Barcelona. Per ell, la culpa de tot és de la noia que va anar a una manifestació, que va posar el seu ull davant del escopeter dels Mossos d’Esquadra, i els pobres Mossos van actuar en legitima defensa. Ací el jutge fa apologia de la policia –qualsevol-. No deixa de ser inquietant que el Mossos d’Esquadra i els seu comandaments i responsables polítics juguin sempre a una asimetria molt variable. Aquest jutge es permet fer comentaris gens jurídics però si molt polítics quan diu a la seva resolució: “Si aquests fets haguessin passat al País Basc abans de la treva amb ETA haurien estat qualificats d'actes terroristes”, diu. Ara, manifestar-se (en contra) de l’Autoritat sempre és delictiu. Sembla enyorar aquest jutge els bons temps d’ETA. Tenir 19 anys i perdre un ull (2021) i encara ets tu qui té la culpa és massa gros. El Mossos d’Esquadra, com tot policia, tendeix a la violència...