Passa al contingut principal

Rucades de gamma alta

 


No deixo d'escoltar proeses en el món casteller. I això en fa pensar que aquestes colles res més tenen al cap batre records. Vivim en un món on tot es redueix això, en aquest cas, anant apilant gent un sobre d'altres fins arribar al cel. De fet és així con s'ha fet la història.

La seva història cal situar-la entre el segle XVIII-XIX al Camp de Tarragona i el Penedès*. Dins del franquisme, era expressió d'un localisme exòtic i inofensiu: "els castellers eren considerats 'gent de pet i rot*'".

El seu desenvolupament exponencial coincideix amb l'arribada de la democracia. I això gràcies a tres factors: amateurisme, ampliació a  nous sectors social i la incorporació de la dona*. Tot això va suposar que el món casteller s'escampés més enllà dels indrets d'origen. Avui, hi ha colles castelleres pràcticament a tot Catalunya. La premsa, la tv estan pendents de les diades castelleres. La propia Unesco ha reconegut (2010) la seva singularitat. En el caliu polític del Procés, les festes castelleres eren expressió de la força d'un poble.

Abans he dit que la incorporació de les dones ha fet que els castells de gamma alta s'hagi consolidat de manera que avui fer castells de 9 de 9 poc sembla poca cosa. Però hi ha aquesta fal·lera per batre records, i a més de les dones hi ha un element molt vulnerable en totes aquestes manifestacions castelleres, l'aparició de nens o nenes -els enxanetes- pujant fins a dalt de tot dels castells. Tanta cura per els nens i desprès, sembla que els alguns pares i la resta de la colla, es presten a que els seus fills puguin fins a unes alçades de vertigen en la possibilitat de caure -fer llenya- i fer-se molt de mal. Ara porten protecció al cap amb un casc, però no sembla que sigui suficient i ha perill cert de fers-e lesions medul·lars. 

Les colles castelleres son expressió d'un capitalisme on l'únic que compte és guanyar en els concursos castellers. I com el que conte és pujar més amunt que els altre, fins a on pensen utilitzar els nens/nes per sentir-se satisfets?

* Fent pinya: castells, festa i identitat, de Guillermo Soler (823-25). En La Memòria dels Catalans. Sota la direcció de Borja de Riquer. Edicions 62. Barcelona, 2025.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Què treballi Rita!

  Ana Botín, la nova anarco lliberal, proclama al cel que si treballes en el seu banc o ets caixera de Mercadona, o treballes per 1500 € mensuals, estàs fent el préssec, perquè gràcies al nou sistema  el projecte FironixPulse 7.1 Ai, et permetrà guanyar diners a cabassos.  Sobta que en la propaganda hi hagi un error tipogràfic que dona mala estrella.  A la propaganda diu que el govern li dona suport. Potser insinuen que si van mal dades, recuperaràs el que has invertit, però això és rigorosament fals. Si ets del 98% que desconeixia aquesta bicoca, encara estàs a temps de fer-te milionari. Deixeu de treballar insensats i dediqueu-vos a  invertir! Genial! PD: No sabria dir si és una estafa piramidal o què, però cal anar molt de compte. Com la propaganda és maliciosa, les cares d'Ana Botín son sense el permís d'ella i d'altres que surten amb aquesta propaganda. 

El Primer de Maig

  Avui és commemora una festa que a Barcelona va començar el 1890. En aquelles dates, dos fets havien esperonaven a la classe treballadores, la primera eren els fets de Chicago al 1886 i les reivindicacions de la II Internacional per la reducció de jornada a vuit hores*. Dos corrents s'ha agrupaven al entorn de la classe treballadora, els anarquistes i socialistes. La falta de concreció per la reducció de la jornada va fer que l'anarquisme passes a l'acció directa. La corrent socialista volia que el parlament espanyol aprovés lleis per reduir la jornada. La vaga de la Canadenca del 1919 va fer que possible la reducció de vuit hores.  Durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1929) van quedar reduïdes a les seves seus. Amb la República (1931-1939) van tornar les manifestacions al carrer. Al 1931 va haver enfrontaments entre anarquistes i comunistes que es va saldar amb un mort d'un policia. "La festa  del Primer de Maig va ser designada festa de treball". Du...

Desnonar a un iman a Salt

  L'Ara no diu la causa del desallotjament del imam i la seva família. No diu que sigui per un desnonament per falta de impagament, tampoc si és una qüestió de la AN.  Ara bé, "L'afectat és l'imam Papa Diawara , de la mesquita del carrer Rafel Masó, freqüentada per gambians i senegalesos , i té 70 anys . La seva filla, Henda Diawara, de 26 anys, nascuda a Salt, explica a l'ARA com s'ha produït la successió dels esdeveniments: "Fa 20 anys que vivíem en aquest pis, pagàvem la hipoteca, però el banc va desaparèixer, llavors vam demanar que es convertís en lloguer social, però no se'ns va concedir, i el passat divendres ens van desnonar", relata." (Ara.cat, 12/3/24) Amb tota aquesta informació queda clar que siguis imam, o jubilat o  simplement, qualsevol inquilí que no paga al banc, aquests bancs que es gasten milions en propaganda  diuen que el poder el tens tu, i totes aquestes collonades, et faran fora de cosa teva. Pel que sembla, el movimen...