Passa al contingut principal

Diada de l' 11 de Setembre (II)

 


A quina hora serà la mobilització a Barcelona?
En tots tres indrets de la manifestació, és a dir, Girona, Barcelona i Tortosa, l’hora de la convocatòria és a les 17.14, com és habitual.



"Un lloc de memòria indiscutible va ser el de la Ciutadella. El seu anhelat enderrocament va donar peu a un discurs, l'octubre del 1868, del president de la Junta Revolucionària a favor de les lleis perdudes i "contra la sangrienta memoria de Felipe V". Era el "padrón de ignominia que levantara un día Felipe V para esclavizar a los barceloneses y para poner un freno a sus sentimientos demasiado libres", segons La Corona de Aragón, el 1854. Jacint Verdaguer s'hi referí a la poesia "Barcelona venjada*".

Magí Sunyer en el seu llibre Mites per a una nació. De Guifré  el Pelós a l'Onze de Setembre, rastreja la literatura que parla d'aquesta commemoració. "De fet, ens diu Sunyer, fins als noranta [s.XIX] és el tema central és el tema central en més de vuitanta poesies, però també en drames, monòlegs, novel·les i obres teatrals, signats, entre altres autors, per Francesc Pelai i Briz, Frederic Soler, Antoni de Bofarull i Àngel Guimerà."

Al llarg del segle XIX, la historiografia també es va fer ressò dels fets de l'Onze de Setembre. Així, "Pau Pifarrer, als Recuerdos y bellezas de España, començats a publicar el 1839, ja vva incloure l'Onze de Setembre com una de les fites nacionals de Catalunya, mentre que Joan Cortada, a Catalunya y los catalanes (1860), analitzava les conseqüències de la pèrdua de les llibertats; també cal assenyalar la Historia del memorable sitio y bloqueo de Barcelona y heroica defensa de los fueros y privilegios de Cataluña en 1713-1714 (1871-1872) de Mateu Bruguera, així com l'esplèndida obra de Salvador Sanpere i Miquel  Fin de la nación catalana (1905). Valentí Almirall, a Lo catalanisme (1886), reivindicà les Corts, la Generalitat, el Consell de Cent, els consolats i els gremis: "Una organització política modelo; un cos de lleis basades en la llibertat civil i fomentadores del comerç, la marina i la civilització".

Els noms de Rafael Casanova i Antoni de Villarroel, és van incorporar en el dia a dia de la gent, quan l'Ajuntament de Barcelona , li va dedicar dos carrers "en aprovar el Pla Cerdà (1860). "I el 1888, amb motiu de de l'Exposició Universal, al Saló de Sant Joan, en terrenys guanyats a l'enderrocada Ciutadella, s'hi emplaçà l'estàtua del conseller en cap Rafael Casanova, obra dels escultors Manuel Fuxà i Rossend Nobas."

"(...) A partir del 1891, la Unió Catalanista va promoure els primers homenatges al conseller i als resistents de 1714 el dia 11 de setembre, i s'iniciava la tradició de publicar esqueles a la premsa dedicades  "als màrtirs de 1714"." Cap el 1894 "començaven a dipositar branques de llorer i de roure al peu de l'estàtua, sempre davant la vigilància policial." (...) El 1913 s'inicià, també, la tradició catalanista d'aplegar-se al Fossar de les Moreres, on van ser enterrats molts dels resistents de 1714."

L'Ajuntament el 1914 va emplaçar l'estàtua de Rafael  Casanova en l'actual ubicació  l'encreuament de la Ronda de Sant Pere amb el carrer d'Alí Bei de Barcelona. "El projecte va ser encarregat a l'arquitecte Soler i March, i la decoració del sòcol, a l'escultor Josep Llimona. El monument va ser inaugurat el 1916."

La victòria franquista el 1939 l'estàtua fou retirada pel règim, malgrat que les homenatges fossin clandestins. La manifestació del 1976 a Sant Boi de Llobregat, va ser l'inici d'una nova revifada del moviment catalanista i per extensió de la societat amb l'adveniment de la democracia. El 1980, restablerta la Generalitat de Catalunya el Parlament declarà la data de l'Onze de Setembre Festa Nacional de Catalunya.

"A partir del 2010 (amb el lema "Som una nació, nosaltres decidim"), amb un milió de persones, s'han succeït manifestacions multitudinàries, (...) culminant el 2014 amb 1,8 milions de participants, segons dades de la Guàrdia Urbana".















* VVAA, sota la direcció de Borja de Riquer. La memòria dels catalans. Edicions 62. Barcelona, 2025. 

-Article: L'Onze de Setembre de 1714, de la desfeta a la Diada, de Joaquim Albareda (pàgs. 55-59)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Què treballi Rita!

  Ana Botín, la nova anarco lliberal, proclama al cel que si treballes en el seu banc o ets caixera de Mercadona, o treballes per 1500 € mensuals, estàs fent el préssec, perquè gràcies al nou sistema  el projecte FironixPulse 7.1 Ai, et permetrà guanyar diners a cabassos.  Sobta que en la propaganda hi hagi un error tipogràfic que dona mala estrella.  A la propaganda diu que el govern li dona suport. Potser insinuen que si van mal dades, recuperaràs el que has invertit, però això és rigorosament fals. Si ets del 98% que desconeixia aquesta bicoca, encara estàs a temps de fer-te milionari. Deixeu de treballar insensats i dediqueu-vos a  invertir! Genial! PD: No sabria dir si és una estafa piramidal o què, però cal anar molt de compte. Com la propaganda és maliciosa, les cares d'Ana Botín son sense el permís d'ella i d'altres que surten amb aquesta propaganda. 

El Primer de Maig

  Avui és commemora una festa que a Barcelona va començar el 1890. En aquelles dates, dos fets havien esperonaven a la classe treballadores, la primera eren els fets de Chicago al 1886 i les reivindicacions de la II Internacional per la reducció de jornada a vuit hores*. Dos corrents s'ha agrupaven al entorn de la classe treballadora, els anarquistes i socialistes. La falta de concreció per la reducció de la jornada va fer que l'anarquisme passes a l'acció directa. La corrent socialista volia que el parlament espanyol aprovés lleis per reduir la jornada. La vaga de la Canadenca del 1919 va fer que possible la reducció de vuit hores.  Durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1929) van quedar reduïdes a les seves seus. Amb la República (1931-1939) van tornar les manifestacions al carrer. Al 1931 va haver enfrontaments entre anarquistes i comunistes que es va saldar amb un mort d'un policia. "La festa  del Primer de Maig va ser designada festa de treball". Du...

Desnonar a un iman a Salt

  L'Ara no diu la causa del desallotjament del imam i la seva família. No diu que sigui per un desnonament per falta de impagament, tampoc si és una qüestió de la AN.  Ara bé, "L'afectat és l'imam Papa Diawara , de la mesquita del carrer Rafel Masó, freqüentada per gambians i senegalesos , i té 70 anys . La seva filla, Henda Diawara, de 26 anys, nascuda a Salt, explica a l'ARA com s'ha produït la successió dels esdeveniments: "Fa 20 anys que vivíem en aquest pis, pagàvem la hipoteca, però el banc va desaparèixer, llavors vam demanar que es convertís en lloguer social, però no se'ns va concedir, i el passat divendres ens van desnonar", relata." (Ara.cat, 12/3/24) Amb tota aquesta informació queda clar que siguis imam, o jubilat o  simplement, qualsevol inquilí que no paga al banc, aquests bancs que es gasten milions en propaganda  diuen que el poder el tens tu, i totes aquestes collonades, et faran fora de cosa teva. Pel que sembla, el movimen...